Súhlasím
Načítavam...

Čo prinesie novelizácia cestného zákona cyklistom?

Všetky predložené návrhy, týkajúce sa novely zákona o cestnej premávke, prešli vládou SR v júni 2019. Po schválení či možných úpravách od parlamentu by mala novelizácia vstúpiť do platnosti od 1. novembra 2019.

Pozreli sme sa na to, čo sa zmení po tomto dátume pre cyklistov.



  1. Piť či nepiť?

Možno viete, že na biku môžete pri eventuálnej dychovej skúške nafúkať do 0,5 promile bez postihu. Ak však nafúkate v prípade nehody, ste automaticky v očiach zákona podguráženým účastníkom cestnej premávky. 


Tento paradox chce novelizácia zmeniť - už len v obci budú môcť cyklisti nafúkať do 0,5 promile a bude to v poriadku aj pri nehodovej situácii. 


  1. Bez prilby

Pomerne medializovaná téma, ktorá má svojich podporovateľov aj fanúšikov. Ak prejde novelizácia parlamentom, povinnosť prilby mimo obce pre osoby staršie ako 15 rokov odpadá. Bude však naďalej platiť pre osoby do 15 rokov, ktoré v súčasnosti musia nosiť prilbu nielen mimo obce, ale aj v obci a meste.   

Len pre prehľad dodávame, že skoro žiaden okolitý štát v rámci Európskej únie nevyžaduje povinné nosenie prilby mimo obce. 

  1. Bez reflexných prvkov

Ďalším podobným odbremenením je aj zrušenie povinných reflexných prvkov pri jazde, keďže zo zákona vyplýva povinnosť dostatočne osvetleného bicykla. Tak by sa už nemuselo stať, že cyklista dostane pokutu za absenciu reflexných prvkov pri dostatočnom osvetlení bicykla. 


  1. Ochranný cyklistický pruh?

Keďže súčasťou novelizácie je zákaz státia a zastavenia motorových vozidiel na ochrannom pruhu pre cyklistov, ktorí však doposiaľ legislatívne neexistuje, je možné, že sa čoskoro zavedie do praxe. Pruh „nahradí” aktuálny cyklokoridor - keďže novelizácia plánuje zrušiť zákaz státia a zastavenia v cyklokoridore, predpokladá sa jeho zrušenie. 

Slovo nahradí sme dali do úvodzoviek naschvál, nejde totiž o totožné dopravné riešenia. 


Ochranný pruh je priestorom, kde je cyklista chránený pred motorovými vozidlami, aj keď šírkovo rozmerné autá doň môžu zasahovať, ak neohrozujú cyklistov.  

Cyklokoridor slúžil najmä ako upozornenie vodičov na to, že na ceste sa môže vyskytnúť väčší počet cyklistov. 



Návrhy, ktoré do novely neprešli

Cyklokoalícia, občianske združenie, ktoré podporuje rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku, do novelizácie navrhovala aj stanovenie minimálnej vzdialenosti pri predbiehaní cyklistu (1,5 metra) či úpravu prednosti cyklistov na priechodoch pre cyklistov, čo malo zlepšiť plynulosť jazdy po cyklochodníku pri križovaní s inými cestami.


Info pre kolobežkárov

Doposiaľ sa človek idúci na kolobežke s motorčekom považoval za chodca. Po novelizácii zákona sa stane vodičom nemotorového vozidla. 





hlavná stránka | späť na blog