Súhlasím
Načítavam...

Predsezónny servis bicykla je na nezaplatenie

Nesmelé jarné lúče znamenajú pre väčšinu ľudí tenšie kabáty, či kratšie sukne, no pre cyklistu prichádza čas predsezónneho servisu. Aj keď mnoho cyklistov neodkladá bicykle ani cez zimu, predsa sú jar a leto hlavnými sezónami, kedy sa venujeme našej obľúbenej aktivite. Aktuálne obdobie by sme preto mali využiť čo najefektívnejšie a vyladiť svoje bicykle na maximum. Poriadny predsezónny servis je nevyhnutnosťou a zároveň môže byť aj príjemným spestrením chvíľ čakania na riadny cyklotrip. Čo preto odporúčame? Čistite, vymieňajte, mažte, študujte a opravujte. V teréne uvidíte, že sa to vyplatí.

Či už váš miláčik cez zimu odpočíval v teple domova, alebo zbieral vrstvy posypového materiálu a blata, predsezónna príprava by sa mala začať veľkou očistou. Zabudnite na ľahké opláchnutie a jemné očistenie rámu vlhkou handrou. Teraz sa bavíme o čistení, odmasťovaní a leštení komponentov, do takej miery, že aj vaše biele nohy, úporne čakajúce na prvé lúče slnka, budú žiariť menej ako vaša čerstvo vyčistená kazeta. Výhodou dôkladného čistenia je aj možnosť kontroly opotrebenia a nastavenia jednotlivých komponentov, ktoré môžete v predstihu vymeniť sami, alebo využiť služby cykloservisu, ktorý by ešte v tomto období nemal byť obsadený na dlhé týždne dopredu.

Medzi najjednoduchšie, avšak nevyhnutné úkony, ktoré vás odmenia tichším a efektívnejším chodom bicykla či vylepšia životnosť komponentov, patrí demontáž a vyčistenie kladiek prehadzovačky, reťaze, kazety a prevodníkov. V tomto období sa taktiež oplatí skontrolovať sedlovku v ráme. Keďže toto miesto je extrémne vystavené nečistotám odletujúcim zo zadného kolesa, blato a voda prenikajú sedlovým zámkom do rámu, kde môžu spôsobiť veľké nepríjemnosti. Pri zanedbaní čistenia sa sedlovka zvykne rada „zakusnúť“ do rámu, čo neraz končí neriešiteľnou situáciou. Sedlovku aj rám preto dobre vyčistite a použitie tenkú vrstvu vazelíny alebo vhodnej pasty podľa typu materiálu sedlovky a rámu vášho bicykla. Na tieto práce vám stačí obyčajná sada inbusových kľúčov, multifunkčná kefka a kvalitná cyklokozmetika. Zo širokého výberu rôznych typov by ste očistu nemali začínať bez odmasťovača a univerzálneho čističa. Kvalitné prípravky vám ušetria nielen čas, ale sú aj šetrné k komponentom a v mnohých prípadoch aj k prírode.

Skúsenejší domáci mechanici sa môžu pustiť do čistenia hlavového zloženia, demontáže kľúk a vyčistenia priestoru okolo stredového zloženia či demontáže kazety, vďaka čomu je možná dôkladná očista takmer každého pastorku. Tu sa už však nezaobídeme bez špecifického náradia ako je sťahovák kazety či bič na kazetu. Vysokou školou domáceho mechanika je servis odpruženej vidlice či ložísk odpruženého rámu bicykla. Tieto úkony je však našťastie nutné robiť v dlhších časových intervaloch a ochotne vám s nimi pomôžu v špecializovaných cyklistických servisoch.


Pri opätovnom skladaní by sme nemali zabudnúť na aplikáciu vhodného maziva, pri čom nám pomôže šikovná aplikačná pištoľ, vďaka ktorej ušetríme nielen mazivo, ale aj naše nervy pri čistení navyše aplikovanej vazelíny, ktorá zvykne pôsobiť ako magnet na špinu. A sme tam, kde sme boli pred čistením.

Ak už máme bicykel čistý, takmer ako z krabice od výrobcu, môžeme sa pustiť do kontroly jednotlivých častí. Tu si s niektorými procedúrami opäť vieme jednoducho pomôcť aj sami, či s výdatnou pomocou nemenovanej video streamovacej služby alebo sa obrátime na obľúbený cykloservis v okolí.

Pred sezónou by ste mali taktiež skontrolovať stav pneumatík, všimnúť by ste si mali hlavne opotrebenie dezénu a možné poškodenie bočnice plášťa. Cez zimu v nich určite  klesol tlak, to je však bežný jav a preto nemusíte panikáriť. Ak ešte stále jazdíte na dušiach, iba ich dofúkajte, ak ste prešli na moderný bezdušový systém, za kontrolu stojí aj stav tzv. mlieka, ktoré by malo byť pre správnu funkciu v kvapalnom stave. S kvalitnou pumpou nafúkate kolesá rýchlosťou blesku a ešte si aj presne odmeriate požadovaný tlak, vďaka ktorému budete mať na obľúbenom traile parádny grip ale aj komfort. Pri kvalitnejších horských bicykloch so vzduchovou vidlicou či tlmičom, je nevyhnutné skontrolovať tlak aj tu, pre vidlicu a tlmič však potrebujete iný typ pumpy.


K základným činnostiam z kategórie „nastavenie bicykla“ patrí doladenie radenia prevodov, keďže počas dlhšej nečinnosti sa môže vyskytnúť nepresnosť radenia spôsobená postupným vyťahaním lanka. Našťastie moderné horské bicykle majú len jeden prevodník, preto máme s nastavovaním o starosť menej. Cestní cyklisti však majú smolu a skontrolovať musia aj prešmykač. Nakoniec nám ostali brzdy. Pri klasických ráfkových brzdách stačí zamerať pozornosť na stav laniek a brzdových gumičiek. Ak na gumičkách zostáva málo materiálu, oplatí sa ich vymeniť radšej teraz, ako keby sa mali ozvať po pár týždňoch jazdenia a pokaziť vám vytúžený zjazd po dlhom stúpaní. Pri kotúčových si všimnite hrúbku brzdového kotúča, ktorá by nemala klesnúť pod 1,5 mm a hrúbku materiálu brzdovej doštičky. Ak vám ostáva menej ako milimeter, tak brzdové platničky sú zrelé na výmenu. Aj bežný servis kotúčových hydraulických bŕzd však okrem bežného náradia vyžaduje špecializované prípravky, brzdovú kvapalinu a poriadnu nálož vedomostí. Preto, ak si myslíte, že na to nestačíte, radšej sa objednajte do servisu. Predsa len, brzdy sú brzdy a musia fungovať na 100 %.

Okrem bicykla si skontrolujte ostatnú výbavu. Napríklad také skrutky na tretrách, ktoré držia zarážky nášlapného pedálu, tie sa zvyknú povoľovať a ak by ste zistili počas jazdy, nebolo by to nič príjemné. Cez zimný odpočinok často putuje do večných lovíšť vnútorná výstelka prilby. Tu už väčšinou pomôže iba výmena za nový kus.

Zoznam úkonov sa na prvý pohľad zdá nekonečný, avšak stačí jedna upršaná nedeľa a máte všetko hotové. Bicykel vás potom odmení tichou a efektívnou jazdou, a tak jediný zvuk, ktorý budete na výjazde počuť, bude šum vetra a ubolený povzdych vašich nôh a nevysedeného pozadia.



hlavná stránka | späť na blog